Vuosikertomus 2023 on nyt julkaistu!

Mon, 29.07.2024 - 14:40

Vuonna 2023, noyb oli edelleen yksi tärkeimmistä eurooppalaisista voimista, jotka ajoivat kaikkien käyttäjien perusoikeutta tietosuojaan. Tämän vuoden saavutuksemme osoittavat jälleen kerran, että voimme vaikuttaa: Yli 40 uuden kantelun tekemisen lisäksi vuonna 2023 tehtiin merkittäviä päätöksiä noyb-tapauksissa, jotka johtivat huomattaviin sakkoihin useita yrityksiä vastaan.

Annual Report 2023

Tapauksemme vuonna 2023. Vuoden 2023 merkittävimpiä tapauksia ovat noybin kaksi ensimmäistä valitusta vastaan Metan "Pay or Okay" -järjestelmää vastaan. Marraskuussa 2023 yritys alkoi periä käyttäjiltä kuukausimaksua, jos he kieltäytyivät suostumasta henkilökohtaisen mainonnan seurantaan. noybin ensimmäinen valitus kohdistuu itse suostumusmekanismiin, kun taas toinen keskittyy siihen, että suostumuksen peruuttaminen ei ole helppoa.

Mutta ei vain sitä: Olemme myös tehostaneet toimiaan lainvastaista luottotietojen keruuta vastaan, jätetty valituksia Twitteriä vastaan (nyt X) ja eU:n komissiota vastaan poliittisen mikrotargetoinnin käytöstä X, teki valituksia fitbitistä pakotetusta suostumuksesta, toinen Ryanairin invasiivisen kasvojentunnistuksen käytöstä, ja teleSignia vastaan miljoonien matkapuhelinten käyttäjien salaisesta profiloinnista.

Suuria sakkoja EU:n lainsäädäntöä rikkoneille yrityksille. Tärkeintä on, että tietosuojaviranomaiset eri puolilla Eurooppaa antavat päätöksiä noyb-tapauksissa, jotka johtivat merkittäviin sakkoihin. Vuosi alkoi, kun Irlannin tietosuojaviranomainen määräsi tammikuun alussa Metan maksamaan huimat 390 miljoonaa euroa. Toukokuun lopussa 2023 Meta sai 1,2 miljardin euron sakon ja määrättiin lopettamaan eurooppalaisten henkilötietojen siirtäminen Yhdysvaltoihin.

Kesäkuussa Ruotsin tietosuojaviranomainen (IMY) määräsi Spotifylle 58 miljoonan Ruotsin kruunun (noin 5 miljoonan euron) sakon, koska se ei ollut noudattanut täysin käyttäjän pyyntöä saada pääsy tietoihin. Samassa kuussa Ranskan tietosuojaviranomainen (CNIL) määräsi CRITEOlle, joka on merkittävä eurooppalainen verkkomainonta- ja seurantayritys, 40 miljoonan euron sakon, koska se oli loukannut rekisteröidyn oikeuksia eikä pystynyt osoittamaan, että se oli saanut pätevän suostumuksen. Heinäkuussa Ruotsin tietosuojaviranomainen (IMY) antoi ensimmäisen suuren sakon Google Analyticsin käytöstä. Kaikki nämä sakot olivat seurausta valituksista, jotka noyb (joskus yhteistyössä muiden kanssa) teki rekisteröityjen puolesta.

Kiitos! Mikään työmme ei olisi ollut mahdollista ilman yli 5 200 tukijäsentämme, institutionaalisia jäseniä ja jokaista yksittäistä henkilöä, joka lahjoittaa osoitteeseen noyb. Arvostamme suuresti tätä tukea erityisesti näinä taloudellisesti vaikeina aikoina. Anteliaisuutenne ja omistautumisenne ansiosta voimme jatkaa työtämme ja vaikuttaa merkittävästi digitaalisiin oikeuksiin.

Lue kaikki uusista ja käynnissä olevista hankkeistamme, taloudesta ja suunnitelmistamme vuodelle 2024 osoitteessa noybin Vuosikertomuksesta 2023!