Jaarverslag 2021 nu uit!

21 July 2022
2021 annual report

Jaarverslag 2021 nu uit!

2021 markeert noyb's vierde jaar van opkomenopkomen voor het recht op privacy We hebben de zaken op een hoger plan gebracht door een recordaantal klachten in te dienennoyb heeft meer dan 400 halfautomatische GDPR-klachten ingediend over misleidende cookiebannersHonderden grote websites zijn in de loop van dit project overgeschakeld op een redelijkere cookiebanner.Tegen het einde van het jaar begonnen we beslissingen te zienvan onze 101 klachten over de doorgifte van gegevens tussen de EU en de VS op basis van het arrest van het Hof van Justitie in "Schrems II". In een baanbrekend besluit hebben de Oostenrijkse en Franse gegevensbeschermingsautoriteiten besloten dat het voortdurende gebruik van Google Analytics in strijd is met de GDPR.Daarnaast werkten we aan tal van andere projecten, zoals de rechten van werknemers, of collectief verhaal, of een nieuw automatisch browsersignaal dat dient als toestemmingsbeheersysteem.

2021 was niet alleen het vierde jaar van onze organisatie, maar ook het tweede jaar van een wereldwijde pandemie. We zijn nog meer dankbaar voor al onzer supporters, leden, sponsors en financiers, die het mogelijk hebben gemaakt dat onze organisatie weer een moeilijk jaar heeft doorstaan en financieel stabiel is.

We zijn blij dat de brede steun in 2021 ons ook de mogelijkheid gaf om ons team uit te breiden: we konden groeien met twee nieuwe teamleden en tegen tet eind van 2021 hield ons multidisciplinaire team van 18 mensen uit 12 landen zich bezig met het aanhangig maken van privacyzaken, het ontwikkelen van software voor onze legal tech-initiatieven, het communiceren met media en leden en ervoor zorgen dat het kantoor op volle toeren draait We dienden meer dan 470 klachten in 2021 en waren verschillende zaken in behandeling bij rechtbanken. Er zijn aanzienlijke boetes opgelegd op basis van onze klachten, met name een boete van 6,3 miljoen euro voor de homodatingapp Grindr Ons werk kwam aan bod in meer dan 575 krantenartikelen, we gaven talrijke interviews voor kranten, televisie- en radiostations en namen deel aan seminars en evenementen in heel Europa.

Lees alles over onze nieuwe en lopende projecten, financiën en plannen voor 2022 in noyb's Jaarverslag 2021!