Jaarverslag 2022 nu uit!

23 August 2023
Annual Report 2022

Jaarverslag 2022 nu uit!

In 2022 heeft noyb zijn jarenlange strijd voor het recht op privacy van gebruikers voortgezet. Hoewel de GDPR altijd heeft voorzien in een sterke rol voor non-profits in dit opzicht, zien we nog steeds een gebrek aan handhaving door gegevensbeschermingsautoriteiten (DPA's). Daarom hebben we ons in 2022 vooral ingespannen om onze bijna 800 reeds bestaande zaken door te zetten, die in voorgaande jaren waren ingediend maar vaak niet resulteerden in een besluit van de gegevensbeschermingsautoriteiten. Dit betekent dat we veel werk hebben gestoken in het verduidelijken van procedurele kwesties en het aanvechten van de passiviteit van DPA's in heel Europa.

Hoewel het niet noodzakelijkerwijs de beste krantenkoppen oplevert, is het vaak precies dit procedurele grondwerk dat de weg vrijmaakt voor belangrijke beslissingen in onze eigen zaken en in zaken die door anderen zijn aangespannen.

De inspanningen hebben zeker hun vruchten afgeworpen, want 2022 was het jaar van de belangrijke beslissingen. In januari begon het met een beslissing over een van onze klachten over gegevensoverdracht tegen het Europees Parlement: de overdracht van gebruikersgegevens naar de VS werd onwettig verklaard. Dit was de eerste beslissing die "Schrems II" implementeerde. Onze zegetocht ging verder toen de Oostenrijkse gegevensbeschermingsautoriteit ons gelijk gaf in onze 101 modelklachten: het voortgezette gebruik van Google Analytics werd onwettig verklaard, en andere autoriteiten zoals de Franse en Italiaanse gegevensbeschermingsautoriteiten volgden snel met soortgelijke beslissingen.

Niets van ons werk zou mogelijk zijn geweest zonder onze 5.100 ondersteunende leden, institutionele leden en elke individuele persoon die doneert aan noyb. We waarderen deze steun enorm, vooral in deze moeilijke economische tijden. Dankzij jullie vrijgevigheid en toewijding kunnen we ons werk voortzetten en een betekenisvolle impact hebben op digitale rechten.

Lees alles over onze nieuwe en lopende projecten, financiƫn en plannen voor 2023 in noyb's jaarverslag 2022!