Jaarverslag 2020 nu uit

24 June 2021
annual report

Ons derde jaar in de strijd voor privacy: Jaarverslag 2020 nu uit

Na het succesvol opzetten van ons team, kantoor en processen in de afgelopen jaren, is 2020 het jaar waarin we ons echt konden richten op ons juridische werk en onze handhavingsstrategie. Ons team in Wenen groeide tegen het einde van het jaar tot 15 mensen uit 10 landen en was verantwoordelijk voor meer dan 125 klachten en zes zaken voor rechtbanken, alsook voor onze zelfgemaakte wiki GDPRhub en het draaiende houden van onze processen. In juli 2020 vierden we ons grootste succes tot nu toe toen het Europees Hof van Justitie het Privacy Shield ongeldig verklaarde en uiteindelijk veranderde hoe gegevensoverdrachten in de toekomst moeten worden afgehandeld. Bovendien zijn er aanzienlijke boetes opgelegd op basis van onze klachten.

Net als voor vele anderen was 2020 ook voor ons bij noyb een zwaar jaar. We hebben maandenlang vanuit huis gewerkt en onze vergaderingen op afstand gehouden. Het is niet gemakkelijk om een door donaties gefinancierde NGO te zijn in economisch moeilijke tijden, aangezien we sterk afhankelijk zijn van ondersteunende leden, instellingen, overheidsfinanciering en donaties van pro-privacy bedrijven. Wij zijn onze oude en nieuwe donateurs des te dankbaarder dat zij ons in staat stellen ons werk ook na dit crisisjaar 2020 voort te zetten.

Lees alles over onze nieuwe en lopende projecten, financiën en plannen voor 2021 in noyb's Jaarverslag 2020!